
Tomasz Markiewka: O stanie polskiej lewicy - część pierwsza
Dwuczęściowy cykl o sytuacji polskiej lewicy. Pierwsza część dotyczy czynników zewnętrznych, czyli stosunkowo niezależnych od lewicowych polityków i... [0]
Katarzyna Przyborska: Czerwony Bór musi być biały. Tego wymaga polska wrażliwość
Tusk i Trzaskowski najwyraźniej uznali, że niedouczone społeczeństwo, leczące się czosnkiem i wódką i nienawidzące obcych, to w sam raz materiał na... [0]
Mateusz Stolarz: Prezydent z plantacji bananów. Elity, przemoc i nowa twarz prawicy
Ekwador, kraj o niezwykłym bogactwie przyrodniczym, ale równie dramatycznej historii politycznej – od krwawych zamachów stanu w XX wieku, przez... [0]
Tomasz Markiewka: Tylko obniżka składki zdrowotnej czy już psucie państwa?
Największymi przegranymi okazują się w tej sytuacji osoby na etacie. Najwyraźniej nie są potrzebne gospodarce i wszystkie powinny założyć... [0]
Wojtek Boliński: Lewica w Polsce boi się własnego cienia
Nie można mieć popularnej posłanki w swoich szeregach i nie mieć jednocześnie. Wybór jest dość prosty: albo osoby nieheteronormatywne, albo... [10]
Slavoj Žižek: Najlepsze rozwiązanie dla Europy? Pryncypialny pragmatyzm
Dziś Europa wyraźnie nie jest traktowana jako główna sojuszniczka USA, więc należy rozważyć między innymi możliwość strategicznego sojuszu z Chinami... [4]
Więcej...


Xawier Woliński: Prawicowa rewolucja kulturalna
Dzisiaj o tym, jak prawacy wpadli w szał, bo inni mają czelność dobrze się bawić.
W poprzedni weekend przez internet, a zwłaszcza takie szemrane... [0]
Michał Peno: Gorzki posmak kultury - wszyscy jesteśmy włóczęgami
Skłonność do pisania krótkich form wynika często z potrzeby szybkiego wyrażenia tego, co irytuje. A powodów do irytacji nie brakuje; głośne rozmowy w... [0]
Adam Jaśkow: Skąd znowu ten Brecht
W ciągu ostatnich kilku lat (powiedzmy 6) przez krakowskie Teatry przewinęło się sporo Brechta. Zaryzykowałbym twierdzenie, że jest modny bardziej... [0]
Piotr Sadzik: Odebranie prawicy monopolu na śmiech to kwestia życia i śmierci
Ponowoczesność miała być erą ironii, która z góry rozbraja wszelką przemoc i usuwa ją z życia społecznego. Dziś jednak ironia jest narzędziem... [0]
Więcej...


Filip Ilkowski: Cały świat, sikorki i rewolucja pracownicza
Na zachętę zacznijmy od tego, że tę książkę warto przeczytać, niezależnie od wszelkich jej słabości. I to nie tylko dlatego, że mieliśmy rzadką... [0]
Jarosław Klebaniuk: Jak pies
Na najnowszą premierę WTW warto się wybrać. Oczywiście osoby bardzo religijne i bardzo pruderyjne mogą nie doświadczać entuzjazmu w trakcie oglądania... [0]
Przemysław Prekiel: Wielki budowniczy Radomia
Bywają książki obok których nie da się przejść obojętnie. Bywają ludzie, którzy zostawiają za sobą konkretne dzieła, które zapadają w pamięci... [0]
Piotr Ikonowicz: Stawiają słuszną diagnozę, ale nie wyciągają z niej wniosków
Niepokoi wyraźne w książce przedmiotowe podejście do człowieka. Pogłębiające się nierówności, bieda i zablokowane ścieżki awansu społecznego martwią... [0]
Więcej...


Łukasz Drozda: Celnie do bólu. Jelinek o księżniczkach
[2012-04-22 13:17:01]
Na małą scenę Teatru Dramatycznego w Warszawie powrócił spektakl Śmierć i dziewczyna. Dramaty Księżniczek, będący znakomitą adaptacją cyklu scenicznych miniatur autorstwa Elfriede Jelinek. Ich teksty powstawały wprawdzie do 2003 r., ale sześć lat później wykorzystano je na nowo dla potrzeb artystycznego komentarza do głośnej sprawy Josepha Fritzla. Jego makabryczne dokonania unaoczniły w porażająco dosłowny sposób najpodlejsze z tajemnic społecznej przemocy wobec kobiet. Tak wytykanej od lat swoim rodakom przez austriacką pisarkę.
Na przedstawienie oparte na jej tekstach składa się pięć oddzielnych części. Odpowiadają za nie cztery reżyserki młodego pokolenia, które zdecydowały się wybrać zupełnie odmienne formy sceniczne. Co warto podkreślić, w każdym przypadku niezwykle intrygujące. Pierwszy z fragmentów, w reżyserii Marii Kwiecień, to stosunkowo klasyczna, ascetyczna wręcz adaptacja tego świetnego tekstu. Następny jest już jednak głęboko multimedialną wariacją na temat teatru kukiełek Niemki Suse Wächter. W kolejnych spotkamy takie formy jak materiał video czy monodram przerwany parodią seksistowskiego klipu reklamowego. Wspólny mianownik dla tych różnorodnych części stanowi scenografia Anny Baumgart. Przedstawia ona wnętrze imitujące klaustrofobiczną powierzchnię przydomowego więzienia wybudowanego przez „Potwora z Amstetten”, tonącego w półmroku rozświetlanym jedynie zimnym światłem jarzeniówek.
Spektakl spajają też pewne cechy jego bohaterek: wszystkie są księżniczkami. Określenie to jest głęboko umowne, ponieważ w pięciu częściach Śmierci i dziewczyny spotykamy zarówno postacie bajkowe, jak i sławne pisarki, czy ikony popkultury w rodzaju Jackie Kennedy i Marylin Monroe. Wszystkie są nierealne, tak jak zupełnie oderwane od rzeczywistości zdają się być role kobiet idealnych, do których usiłują aspirować. Wszystkie zostały skrzywdzone, żyją w świecie patriarchalnej opresji. Wśród księżniczek swoje miejsce znalazła zresztą i sama Jelinek. Noblistka z jednej strony autoironicznie podchodzi do własnej sławy, z drugiej zaś za pomocą dość gorzkiego poczucia humoru, pokazuje seksistowską nagonkę na swoją twórczość. Ucieka do wspomnień dzieciństwa, kiedy i ją samą próbowano wtłoczyć w gorset głęboko sprzecznych z jej marzeniami, kulturowo narzuconych powinności słabszej płci. Dramaty księżniczek okazują się więc genderowym przewodnikiem, który pokazuje jak cienka linia odgradza przemoc symboliczną od tej dosłownej. Właśnie dla potrzeb tego porównania pomocna okazuje się im sprawa Fritzla. Przedstawienie wykpiwa patriarchalny sposób narzucania kobietom podporządkowanych ról, w ramach których mają one za zadanie realizować się na bazie swojej uległości. Mowa jest zarówno o wykluczeniu w sferze rodzinnej, jak i publicznej. Wyśmiany zostanie nawet Freud, o którym pamiętamy głównie jako o tym, który odkrył wagę ludzkiej nieświadomości. Jelinek przypomina jednak ponadto dawkę prymitywnego, seksistowskiego autorytaryzmu, który również należy do dorobku twórcy psychoanalizy.
Paradoksalnie najlepszą częścią spektaklu o księżniczkach okazuje się jego ostatnia część w reżyserii Małgorzaty Głuchowskiej. Jej bohaterem jest prymitywna i władcza jednocześnie, archetypiczna męskość hegemoniczna. Znakomity Piotr Polak odgrywa w niej rolę żywcem wyjętego z wyobrażeń o Antyku, posągowego atlety, komicznego i przerażającego jednocześnie. Z wdziękiem właściwym bezmyślnemu robotowi mężczyzna ten pyta się żeńskiej części widowni o to, dlaczego lęka się dotyku mężczyzny. Stosunkowo najsłabszą częścią zdaje się być natomiast fragment Agnieszki Korytkowskiej-Mazur, który jako jedyny w tak bezpośredni sposób odwołuje się do makabrycznej zbrodni z Amstetten. Trudno jednak demonizować sekwencję z udziałem Katarzyny Figury, Ewy Telegi i niepokojąco podobnego do Fritzla, Seana Palmera. Chodzi raczej o niezwykle wysoki poziom artystyczny całości jako teatru chętnie eksperymentującego, acz dalekiego od błądzenia.
Jednym z głównych bohaterów spektaklu piątki młodych reżyserek jest też język. Odgrywa on niezwykle istotną rolę w przedstawieniu granym jednocześnie w trzech jego odsłonach: polskiej, angielskiej i niemieckiej. To właśnie on stanowi sedno rozważań Jelinek o konstrukcji społecznie narzuconych powinności współczesnych kobiet. Słowa, które dobiera w nim sławna pisarka tną wyjątkowo celnie i boleśnie, a w przedstawieniu odnajdziemy dzięki nim też dużą dawkę piekielnie inteligentnego oraz głęboko refleksyjnego, czarnego humoru.
Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek. Elfriede Jelinek. Reż. Maria Kwiecień, Suse Wächter, Agnieszka Korytkowska-Mazur, Małgorzata Głuchowska. Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka. Premiera: 6 czerwca 2009 r.
Łukasz Drozda
|
lewica.pl w telefonie
Czytaj nasze teksty za pośrednictwem aplikacji LewicaPL dla Androida:
-
Zandberg w Pile!
- Piła, plac Konstytucji 3 Maja
- 2 maja (piątek), godz. 19.00
-
Warszawska Socjalistyczna Grupa Dyskusyjno-Czytelnicza
- Warszawa, Jazdów 5A/4, część na górze
- od 25.10.2024, co tydzień o 17 w piątek
-
Fotograf szuka pracy (Krk małopolska)
- Kraków
-
Socialists/communists in Krakow?
- Krakow
-
Poszukuję
-
Partia lewicowa na symulatorze politycznym
- Discord
- Teraz
-
Historia Czerwona
-
Discord Sejm RP
- Polska
- Teraz
-
Szukam książki
-
Poszukuję książek
Więcej ogłoszeń...
28 kwietnia:
1900 - Urodził się Maurice Thorez, francuski polityk komunistyczny, wieloletni lider Francuskiej Partii Komunistycznej (PCF) .
1946 - Reaktywowano związany z PPS Związek Niezależnej Młodzieży Socjalistycznej.
1960 - W Wageningen zmarł Anton Pannekoek, holenderski astrofizyk, światowej sławy astronom, teoretyk marksistowski.
2013 - Enrico Letta z Partii Demokratycznej (PD) został premierem Włoch.
2017 - Ilir Meta, lider Socjalistycznego Ruchu Integracji (LSI), został wybrany przez Zgromadzenie Albanii na urząd prezydenta kraju.
2019 - Zmarł Karol Modzelewski, historyk, lewicowy działacz polityczny.
2019 - Hiszpańska Socjalistyczna Partia Robotnicza (PSOE) zwyciężyła w przedterminowych wyborach parlamentarnych.
?